2016 Uge 7

Jakobsen i Abu Dhabi

Så finder vi en ørkenklit som vi synes er flot og kravler op ad den. Sasha kunne slet ikke stå for at lægge sig på en sandtop og rulle ned ad skråningen, Sarah nøjedes med at kurer på numsen. Maria der har skrantet hele ugen og gik roligt, sammen med Irene udenom ”sanddriven”. På turen havde Preben handlet brænde med en araber og da solen var gået ned satte vi os mellem to ”sanddriver” og lavede bål. Der spiste vi vores medbragte mad og varmede os ved bålet, for det blev køligt da solen forsvandt. Sidst vi lavede denne tur, var mørket mørkt og stjernerne tydelige, i tirsdags var det måneskin så mørket var ikke så mørkt og stjernerne ikke så klare. Sasha fik samlet sig en lille pose sand, og havde også medbragt en del i hår og øre (efter rulleturen), så den stod på karbad da vi kom hjem.

Citat fra bogen ”Den lille prins.” af Antoine De Saint-Exupery:

”Ørkenen er smuk, tilføjede han…

Og det var sandt.

Jeg har altid elsket ørkenen. Man slår sig ned på en sandddrive. Der er intet at se. Intet at høre. Og alligevel er der noget, der lyser i stilheden….

At ørkenen er smuk, sagde den lille prins, det skyldes, at den et eller andet sted gemmer en brønd….”

Ellers er det blevet til én tur til Corniche(stranden), og en masse ture ned til vores pool, svømmeture og solbadning har stået i høj kurs. Men vi har også nået rundt og oplevet mange gode ting. Der er blevet sovet længe, hygget med morgenmaden, læst bøger og set film. Maria blev syg på vej hertil i flyet og har desværre været sløj med ondt i halsen og hostet hele ugen. Nu ved vi, at man kan ”overleve” en uge på scramble æg og vandmelon. Og hver gang vi spurgte hende hvordan hun havde det, lød det fra hende: ”Jeg har det fint.” Og så tog hun med på tur, stille og træt. Heldigvis har Sarah været solidarisk og været meget på gæsteværelset sammen med Maria når vi kom tilbage.

Irene er morgen ”kvinde”, så hun har været oppe før Preben hver morgen, det vil sige før kl. 6:00, hun har nydt stilheden, og siddet på altanen med sin kaffe og bog. Og når jeg så stod op kl. 8:00 var opvasken pist væk!! Hun er en KAFFE-søster og derfor var det også godt at hun fik smagt ”guld-kaffen” på Emiraternes Palace. Vi tog på hotellet efter en strandtur og var overraskede over at vi fik lov at gå ind i badesandaler og med madkurven og div. poser under armen. Vi tror det var Sashas lange kjole der trak op!! I hvert fald gik vi ind og så på ”guld”, gik rundt og kiggede, og satte os til sidst i cafeen, og lyttede til klaverspil.

Irene opdagede en ny Ladies Saloon i bygningen ved siden af os. Den blev afprøvet i torsdags. Først fik Maria og Sarah en manicure og derefter fik Irene en ansigtsbehandling + lidt mere. Jeg var taget med for hygge og havde ingen planer om at jeg skulle noget. Men da det blev Irenes tur og pigerne gik hjem, fik en sød thailandsk kvinde mig overtalt til thai-massage. Hun serverede the for mig i en fin rosenkop på en ”sølvpakke” og spurgt om hun skulle prøve at masserer min nakke. Så var jeg solgt, selvfølgelig skulle jeg prøve det. Det blev en skøn halv time times nydelse i rummet ved siden af Irene hvor hun lå og nød sit. Jeg lovede den søde thai-kvinde at komme tilbage med nye gæster og mig selv, for som alle de andre søde thai-kvinder og filippinere jeg møder på min vej, ja så arbejder hun/de langt hjemmefra mens deres barn/børn bliver passet af bedsteforældre. Så ja… flere kunder = mere løn og flere penge at sende hjem til deres familie.

Torsdag tog Preben igen lidt tidlige fri for at være guide for Vivi og Niels (vin-venner fra Hinnerup), og Eleonora (en italiensk student de har boende et år). De var på ferie i Dubai og ville gerne besøge os. Preben lavede en express tre timers Abu-Dhabi rundvisning og derefter kom de her til aftensmad. Så vi dækkede for første gang op til 9 personer rundt om spisebordet, og havde en hyggelig aften sammen.

I går var vi i Dubai, først gode timer ved Sejlet hvor vi nød strand og vand. Derefter tog vi til Dubai Mall, hvor gæsterne først kom ”At the Top” i Bujr Khalifa hvorefter de fik shoppet. Aftensmaden blev nydt på en cafe hvor vi havde udsigt til Dubai Fontains, og så springvandet flere gange. Trætte og mætte på indtryk efter en hel uge, satte vi dem af i lufthaven til midnat.

Nu må ”hotelmutter” i gang med at gøre gæsteværelset klar til Henriette, Morten og Nora, de lander i Dubai i nat, ”hotelfatter” stiller op som chauffør.

Tak for nu.

God uge til alle.

Jytte

2016-02-20

Mads og monopolet kører i baggrunden, Preben ligger med sin Kindle (bog) på sofaen, sengetøjet snurrer i vaskemaskinen, altandøren står åben, solen skinner, det er lørdag formiddag og ugebrevet skriver næsten sig selv.

Endnu en god uge at skrive om. Det er skønt at have gæster, for på den måde genser Preben og jeg alting med nye øjne, ser og lytter til gæsternes IH og ÅH og nyder at dele sol, måne, stjerner, ørken, by og meget meget mere. Irene, Sasha, Sarah og Maria er på vej hjem til Danmark nu, vi tror de sidder i Moskva og venter på flyet til Kastrup.

Irene udtrykker, som jeg selv har gjort det mange gange, at der er mange ”bedste steder”. Hun fremhæver ørkenturen som én særlig af slagsen. Tirsdag tog Preben lidt tidligere fri for at kører os ud i ørkenen for at opleve solnedgangen og fornemme hvad en rigtig endeløs ørken er. Først kører vi ud af Abu Dhabi og når vi kører fra motorvejen kører vi ca. 25 km. videre på en tosporet vej, med udsigt til sand og kamelfarme, på et tidspunkt kører vi til venstre og fortætter ad ørkenvej.