2016 Uge 5

Jakobsen i Abu Dhabi

Det er lørdag, solen er lige gået ned bag de høje bygninger, og en kølig vind blæser så jeg sidder bag en halv-lukket dør, men med den gode udsigt fra stuen.

Vi har haft endnu en dejlig uge med gæster. Lis og Ole har været her igen, denne gang med Lis´ søster og mand, Inge og Henning. De rejste hjem i nat kl. 02:40, og er kommet godt hjem til Danmark.

De ”tjekkede” ind hos os, samtidig med at Lene, Michael og pigerne ”tjekkede” ud. Så det er en helt underlig stille dag i dag. Vi har sovet længe da vi kom sent hjem fra Dubai i går. Preben har mest siddet i sofaen med sin computer og jeg selv er startet på en ny bog. Det er så hyggeligt at vores gæster kommer med gode bøger til os. Så jeg er startet på ”Italiensvej” af Anna Grue, den tegner godt.

Højdepunktet for ugen er for Ole og Prebens vedkommende nok at de nu også kan prale af at de har kørt en Porsche. Desværre var det jo et valg fra en lidt lavere hylde end sidst, men ifølge ansigtsudtryk, kropssprog og snakke er det tydeligt at det gør noget ved dem at køre i smarte biler.

Ellers har vores 4 gæster taget de fleste ture i Abu Dhabi for sig selv, mens jeg har passet mit. Dog lod jeg mig lokke til at køre i vores bil. Så med Prebens gode indtastninger på vores GPS og Oles guidning kørte vi på tur til Al Ain i tirsdags med mig som chauffør. Egentlig er der heller ikke noget at være skræmt over, det er bare mig og de kæmpe rundkørsler med 4 spor der gør mig lidt nervøs. Det gik godt, og vi havde en god tur. Vi startede med Palmelunden, kørte til det historiske Fort, derfra kamelmarkedet og sluttede af på bjerget Jabel Hafeet. Kamelmarkedet er noget for sig. Vi lod os lokke nærmest fra vi stod ud af bilen. Lokale sælgere skulle bare lige sige: ”Baby-kamel”, og så gik vi straks med. Til sidst stod der 4 lokale og ville tage billeder af os sammen med deres små og store kameler, og selvfølgelig ville de have penge. De blev ret sure på os over at de ikke fik 100 dhs til deling. Det fik de altså ikke. Vi tog en hurtig runde og fik taget billeder af geder, kameler og den specielle stemning der udspiller sig på det sted.

I onsdags startede den årlige historiske festival Qasr Al Hosn der varer i 10 dage. En festival hvor der er bygget et område op omkring det gamle fort Al Hosn, og hvor der fortælles og vises om ”gamle dage” i Abu Dhabi. Der tog vi til om aftenen og nød at gå rundt og suge til os af indtryk. Lis fik genset de arabiske mænd der danser med deres stokke og med hinanden, og hun fik også købt sig en fin kurv. Den blev brugt til badetøj næste dag, og den var perfekt.

I går var vi så i Dubai hele dagen, vi er endnu ikke blevet trætte af den tur. Det er herligt at se begejstringen og dele alt det ”verdens største” med dem der besøger os. I går oplevede vi igen noget nyt da vi tog til souken. Først gik vi en tur gennem guld-markedet hvor utrættelige sælgere prøvede at få os i tale, så de kan sælge kopivarer (ure, tasker og parfumer). Vi lod os ikke lokke, men stoppede ved en lille butik for at købe små mavedanser tørklæder til Lis og Inges børnenbørn. Derfra gik vi til Dubai Creek for at vise gæsterne de gamle fragtbåde. Pludselig så vi folk stå i kø til små både, og for 1 dhs pr person kunne vi blive sejlet over til den anden bred. Det skulle selvfølgelig prøves, på den anden side fandt vi en cafe og nød eftermiddagskaffen. God steming og flotte motiver, så der blev taget mange billeder. Vi sluttede af med at købe lidt krydderi og tre tørklæder. Det er en fest at se og hører Preben handle prisen ned. Han klapper sælgeren lidt på skulderen, smiler og siger ”No no my friend” når de siger en skyhøj og urimelig pris og ”” khalash” som betyder slut på arabisk, når han så kommer med sidste bud mens han slår ud med hånden. Denne gang var vi også på vej ud af butikken inden sælgeren kom med en pris Preben ville godtage. Så Lis, Inge og jeg fik hvert et tørklæde. Om vi blev snydt på prisen og kvaliteten?? Måske… man ved aldrig.

Lis, Ole, Inge og Henning kom begejstrede ned fra Bujr Khalifa hvor de tog op kl. 17:00 og fik set en smuk solnedgang. De er vidst de første af vores gæster der har nået at opleve solnedgangen. Andre gange er der skyet, eller også er køen for lang til at nå op til toppen til tiden. Dejligt at det lykkedes.

Nu er Preben færdig med aftensmaden, det er blevet mørkt udenfor, og her slutter ugebrevet. Håber at I derhjemme trods kulden holder humøret kørende og har det godt med hvad I hver især er optagede af.