2014 Uge 52

Jakobsen i Abu Dhabi

Vi nød aftenen herhjemme med åben dør ud til altanen, god mad, hyggelig snak og musik der bliver fundet på nettet og afspillet på Prebens julegave fra hans arbejde, en lille gul højtaler der spiller rigtig godt.

Lørdag startede vi med at besøge Grand Mosk og derfra kørte vi til Fujairah, hvor vi overnattede til søndag.

Og hold da op en tur vi har haft. Desværre måtte Morten ikke dykke. Da instruktøren hørte at han var blevet opereret i det en øre som barn, beklagede han meget og forklarede at Morten skulle gå til sin egen læge og få udfyldt en erklæring på at han er helt OK. Øv… i stedet måtte han ”nøjes” med at snorkle sammen med Henriette og mig (Jytte ☺). Mens Preben, Rikke og Karsten dykkede ned i 10 meters dybde ved deres første dyk, snorklede vi rundt om 2 klipper, hvor vi blandt andet så en stor havskildpadde, den var kæmpe – én meter hen over skjoldet, og vi var kun en meter væk fra den. Rikke havde problemer med at trykudligne, så hun var lidt bleg og blev dårlig lige da hun kom op efter dykket. Men heldigvis blev hun hurtig frisk igen, men orkede ikke lige andet dyk. Hun snorklede i stedet for

Ved andet dyk, blev jeg tilbage på stranden, hvor jeg nød at gå på strandbredden og samle snegle og små koralstykker. De andre kom begejstrede tilbage efter 40 minutter, både dykkere og snorklere havde set hajer. Tre sorttippede revhajer. Den største haj mener de var ca. 1 ½ meter. Henriette blev så forskrækket at hun hoppede op på Mortens ryk. Og Rikke turde næsten ikke bevæge sig. De har nu læst om hajen på internettet. Sorttippet revhaj er helt normalt i det Indiske Ocean, og er ikke farlige.

Ny funktion: Klik på et billede for at se i stor udgave

Kære familie og venner

Så er der igen gået en uge – og hvilken uge….

Det aller bedste er at Karsten, Rikke, Henriette og Morten er her, sammen med os. Preben hentede dem i Abu Dhabi lufthavn kl. 03.00 d. 24. december. Den bedste julegave at få.

Godt de kom, for det var lige før de ikke nåede flyet i Istanbul, da flyet fra Hamborg var forsinket. De løb for at nå gaten, men de fik så ikke deres bagage med, og den kom først to dage efter. Lidt irriterende for der lå jo julelys, julekager og julegaver. Men pyt med det, så har vi da bare hygget med gaverne da de kom.

Julefrokosten d. 24.12 blev nydt på stranden, vandet var 24 grader og luften 26 grader. Dejligt julevejr, det er så godt med varmen og solen, og så en svømmetur i havet.

Vi havde vi bare en hyggelig juleaften, uden lys i det ”grimme” juletræ.

Torsdag var vi på besøg i Emirats Palace, et hotel der har kostet 18.000.000.000 kr. at bygge. Preben siger at det koster fra 5.000 kr. til 50.000 kr. pr. nat at overnatte der. Rikke har en teori der går ud på, at det er de mennesker der går i beige eller lyst tøj der har råd til at bo der. Så det holdt vi lidt øje med da vi sad og spiste kager med guldstøv. Det var en hyggelig eftermiddagskaffe med levende musik, hvor tre musikere spillede julemelodier på flygel, tværfløjte og cello.

Fredag var vi i et kæmpe badeland, Yas Waterworld. Især Preben, Karsten og Morten fik afprøvet en masse vilde vandrutchebaner. Desværre måtte Henriette ikke være med, om end hun gerne ville. Men der var skilte alle vegne, hvor der stod forbudt for gravide!! Så Rikke, Henriette og jeg indtog solstolene og nød det meste af tiden dér. Ikke dårligt.

Dykkerinsruktøren roste især Karsten. Han sagde at man skulle tro at Karsten var en erfaren dykker. Hvilket han jo egentlig også er, bare ikke med et certifikat. Han har siden han var lille, altid været mest med hovedet under vandet end over, når vi har været ved stranden eller i en svømmehal.

Sandy Beach hvor vi har været, er et dejligt sted der ligger 30 km. fra byen Fujairah (på østkysten). Solen har skinnet fra en skyfri himmel. Og alle er bare tilfredse med dagen, på trods af en køretur hjem til Abu Dhabi der varede 4 timer.

Vi har sluttet aftenen på vores lokale pizzaria med de rødternede duge. Og nu er alle bare trætte og er på vej i seng. I morgen har vi planlagt en stille dag.