2015 Uge 1

Jakobsen i Abu Dhabi

Så er ferien forbi og vi har afleveret børnene i lufthavnen kl. 7:45 i morges. Deres planlagte afgang var 9:45 men nu er klokken 19:15 og de er ikke kommet afsted endnu!! Der var lidt tåge imorges, men ikke noget særligt, så det er nok juletravlheden der har ødelagt alle planer for lufthavnen. Det er simpelthen så synd for dem at de skal have sådan en afslutning. Hvis de kommer afsted er der jo heller ingen der ved hvor lang tid de skal vente i Istanbul for at komme videre. Ærgeligt og stressende når man skal hjem og til eksamen :(.

Men ellers har vi haft en super ferie sammen med dem. Søndag dykkede vi men det har i hørt om, så mandag havde vi en stille dag efter den lange tur. Morten trænede cross-fit og pigerne fik pedicure og manicure og om aftenen var vi en tur i biffen. Morten og Henriette havde set Hobitten 3 så de så en anden film end os andre.

Tirsdag sejlede vi i kajaker i mangroverne, og det var rigtig fint. Mangrover er træer / buske der gror i saltvand og hvor rødderne vender opad så de kan få ilt. 80% af golfens fiskeyngel starter i mangrover og der er mange fugle og andre dyr. Her var helt stille hvilket er specielt for Abu Dhabi og det var fredeligt at padle rudt og nyde naturen.

SIdst på dagen var vi i Heritage Village der er lidt som den gamle by i Århus hvor man har bygget en traditionel arabisk by, der er små museer og en basar med alt muligt skrammel. Jytte købte selvfølgelig et par kameler. Desuden var der en resturant hvor der var en buffet med traditionelle arabiske retter så det var også fint at prøve.

Nytårsaftensdag startede drengene og Henriette med at tage en ørkentur med "dune bashing", kamel ridt og sand boarding. Henriette er sej!

Om aftenen sad vi på teressen og spiste tunbøffer, okse mørbrad og blødende chokoladekage med is.

Vi kørte ikke ud til stranden for at se fyrværkeri, da vi så ville bruge tid på at sidde fast i trafikken (og Preben kunne ikke drikke rødvin). Noget kunne vi dog se fra lejligheden og pladsen foran huset.

Torsdag gik turen til Dubai med stop ved Palmen og ved stranden ved Sejlet. Vi var også ved Dubai creek som er den gamle bydel hvor perlefiskerne holdt til før olieeventyret startede. Her er stadig gamle huse og en souk / basar med pågående sælgere.

Dubai Mall er verdens største med 1200 butikker så det var vi også lige nødt til at se. De har et akvarie med 10 mio liter vand og 33.000 fisk!

Karsten og jeg gik nu en tur rund om søen mens de andre shoppede. Her kunne vi se Dubai fountains som er et springvand der danser til musik.

Alt skal være stort, så de skyder lige vandet 150m op i luften.

Om aftenen var vi i Bjur Khalifa der med sine 828m er verdens højeste bygning.

Men Abu Dhabi vil nu også være med i konkurencen, så fredag i Ferrari world var Morten og Rikke med verdens hurtigste rutchebane: 0 til 100 kmt på 2s

Billedtekst

og topfarten på 240kmt nås efter 4,9s!

Det var selvfølgelig en oplevelse, med stedet var totalt overfyldt, så de stod i kø i 2t for at få en tur på 1min. Da de var færdige var ventetiden steget til 3,5t så det var bare for meget.Vi gik rundt og så på tingene men prøvede ikke mere pga. de lange køer så det var skuffende. Karsten havde gættet at der var kaos så han tog en dag på sofaen.

Og nu er det så lørdag og vi går og rydder lidt op og checker lusthavnens hjemmeside for nyt om børnenes hjemrejse. I morgen er det arbejdsdag igen, men her er meget tomt og vi er lidt stille.

Godt Kirsten og Jannie kommer om en uge :)

Preben 2015-01-03

Børnenes hjemrejse:

Lø 7:00: Afgang fra lejligheden. Det tager 30 min til Abu Dhabi lufthavn. Den mest tågede dag vi endnu har

set.

Lø 9:00. Færdig med indchek. Bagagen kan kun komme til Istanbul så mon den mistes ligesom på vejen

ned?

Lø 9:45: Planlagt afgang der udsættes til 10:30, så kl 13, kl 16, kl 19, kl 23:30. Fra 14:00 står der "bording

soon"

Sø 00:30: Afgang fra Abu Dhabi.

Sø 03:30: Ankomst Istanbul (5:30 Abu Dhabi tid). Første ledige fly til Hamborg er mandag!

Sø 11:00: De får bording pass til fly til København. Planlagt afgang 14:40

Sø 15:30: Afgang fra Istanbul - kun 50 min forsinket

Sø 18:30: Ankomst København (19:30 Istanbul tid). Bagagen var med! Tog hjem til Jylland

Sø 22:12 (Ma 01:12 Abu Dhabi tid) Ankomst til Århus efter en rejse på 42 timer. Karsten stod af i Fredericia

og var lidt før hjemme. Næste ugebrev kommer vist til at handle om en klage!