2016 Uge 12

Jakobsen i Abu Dhabi

Sidder i bilen sammen med Preben, det er søndag midnat. Vi er på vej hjem fra Dubai hvor vi lige har sagt farvel til Rikke, Michaela og Rebecka. De flyver kl. 2:15, har en mellemlanding i Moskva og lander i Kastrup kl. 12:05 i morgen. Som så mange gange før, når gæster rejser bliver jeg trist for en stund, men jeg har allermest fokus på hvor dejlig en uge vi har haft sammen. Og jeg ved hvor meget pigernes mor og lillesøster glæder sig til at se dem igen. Så det er med stor glæde og taknemmelighed jeg skriver om denne uge.

Vi har haft det så hyggeligt, der er blevet snakket og grinet en hel masse. Når Rikke og Preben er sammen er de ret skarpe til at "drille" mig. Forstå det hvem der kan og vil det! Men pyt, det er jo det der gør hverdagen og livet lidt sjovere.

Denne uge er et skønt minde at have sammen, for når vi fremover snakker om Abu Dhabi, så kan Rebecka og Michaela også følge med. Det er en gave at have dem i vores liv. Og dejligt at Rikke ville være guide og tage dem med hertil. Nu tror Rikke heller ikke ikke hun når at komme flere gange.

Vi har nydt det gode vejr ved pool og strand, vi har mest været turister i Abu Dhabi, en enkelt dag i Fujairah og en dag i Dubai.

Vi har lavet bål i ørkenen, og fået sand i øjne, øre og mund, da det den aften vi var afsted, var noget blæsende. Men alle tre piger og vi selv nød at være der, det er noget helt særlig at se og opleve ørkenen i virkeligheden. Sandet er så fint, nærmest rødt og varmt når man træder ned i det. Desværre var kamelerne gået hjem inden vi kom. Men heldigvis fik vi set masser af kameler da vi kørte fra Fujairah til Dubai.

Fredag morgen stod vi op kl. 5:00 for at nå frem til Fujairah til kl. 10:00. Vi fik genset Sandy Beach, der hvor vi dykkede med vores børn sidste jul. Og Rebecka og Michaela fik overskredet grænser. Michaela tog med Rikke og Preben ud at snorkle, de så en haj, flere blæksprutter og svømmede med fisk i stimer. Rebecka turde at gå ret langt ud, men hende og jeg blev inde og passede vores solstole og samlede flotte skaller. Vi havde lejet en hytte for en nat, og nød vores medbragte frokost i skyggen, under palmerne og med udsigt til den lille klippeø de snorlelde rundt om. Eftermiddagen tilbragte vi i luksus liggestole under parasoller, for ikke at blive forbrændt, og vi blev afkølet i poolen. På en tavle var vejrrapporten skrevet: Lufttemperatur: 35 grader, havtemperatur: 22 grader og pooltemperatur: 27 grader.

Om aftenen spiste vi på en restaurant lige ud til vandet og i måneskin. Alting var bare perfekt, lige indtil vi skulle sove, så kom Rebecka i tanke om at der måske kunne være skorpioner, så dynerne blev efterset og heldigvis fandt vi ingen. Næste dag (lørdag) tog vi til Dubai. Selve køreruren, som tog ca. 2 timer var bare så smuk med golde bjerge gennem Fujairah, afløst af ørkenlandskab hvor vi så fritgående får, geder og kameler. Vi så en kamelmor med sit kamelføl, stående på en bakketop, noget som bare må huskes i tankerne da det er svært at fotografere. Rikke gjokrde et forsøg, men synet var jo helt fantastisk i virkeligheden. Til sidst kørte vi ind i Dubai med de mange fantastiske og "vilde" bygninger. Vi kørte først til den gamle bydel, hvor vi sejlede på Dubai creak og fik handlet i souken. Pigerne blev tiltalt Shakira, Maria, Anna og Angelina Jolie, og de blev tilbudt tørklæder, håndtasker, solbriller og ure. En enkelt sælger mente endda at Rebecka lignede Preben! Alle kneb gælder når sælgerne prøver at lave en god handel, og mon vi ikke også har betalt for meget for det vi købte. Endnu engang pyt, for det er jo en del af oplevelsen. Fra souken kørte vi til Sejlet, hvor vi tog billeder og spiste is. Michaela mente at vi havde set strande nok, så der blev vi ikke så længe.

Vi sluttede dagen i Burj Khalifa, Preben tog med pigerne At TheTop, det var hans 3. gang, og med den bedste sigtbarhed, så han fik vist dem Palmen, Verden, og Sejlet.

Imens gik Rikke og jeg rundt i Dubai Mall, og blev enige om at der var alt for mange mennesker og alt for meget støj.

Så da de andre kom ned fra de 452 meters højde så vi Dubai Fountains, og blev derefter enige om at kører hjem til Abu Dhabi. Vi var alle sammen trætte og mætte på indtryk. Med et stop ved Mc. Donalds var vi hjemme kl. 22:00, lige klar til at gå i seng.

Preben har passet sit job, uden beklagelser over at madpakken ikke stod klar i køleskabet. Vi andre har sovet længe og pigerne har fået lavet manicure og pedicure, og Rikke fået massage af skulder og nakke. Vi fandt en Ladies Saloon i Marina Mall, hvor alle kunne komme til samtidig og være "prinsesser" i en times tid.

Underligt så uretfærdig verden er, for på taxa-turen snakkede vi med en sød mand fra Uganda, som fortalte om hans 15 timers arbejdsdag og 7 dages arbejdsuge. Han var her på grund af arbejde og snakkede med stolthed om sit smukke land, hvor han allerhelst ville bo hvis bare ikke regeringen var så korrupt. Han opfordrede os til at tage til Afrika en dag.

Hvem ved om det bliver virkelighed for nogen af os en dag. Nu har Rebecka og Michaela i hvert fald fået taget hul på det med at flyve. Og når man kan det, og hvis man har råd til det, kan man jo nå vidt omkring.

Citat Rikke: "Jeg vil hellere have mit pas fyldt med stempler fra alle mulige steder i verden, end have et hus fyldt med en masse ting."

Jeg håber I alle har haft en hyggelig påske, for dem af Jer der går i kirke håber jeg det har været fredfyldt og givet ny energi. For alle jer andre håber jeg det har været en dejlig pause fra hverdagen, og at I er klar til at tage fat på arbejdsliv og studier eller med hvad der nu optager Jer. For vores vedkommende gik påsken "hen over hovedet på os", dels fordi solen bare skinner og skinner og dels fordi vi har hygget med vores gæster.

Forleden samlede jeg dog en frisk palmegren op som var hugget af en palmestamme, og Rikke og jeg kom til at snakke om Palmesøndag. Det er faktisk en stor og tung gren jøderne har stået med da Jesus red ind i Jerusalem. Der er så mange ting her, der sætter et anderledes perspektiv på bibelhistorien. Nå.. nok om det.

Rigtig god uge til Jer alle sammen. Håber så meget at forårssolen får fat hjemme hos Jer, så alting kan begynde at grønnes.

Vi tager et smut hjem til Danmark fra onsdag til mandag, da vi skal til bryllup lørdag d. 2. april.

Da det bliver et lyn-visit prioriterer vi lige familien.